dr Anna CHROMIK
Katedra Historii, Kultury i Literatury Krajów Angielskiego Obszaru Językowego
ul. Karmelicka 41
pok: 310
ORCID: 0000-0002-7313-0936
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Adiunkt badawczo-dydaktyczny
Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
- Członkini Rady Jakości Kształcenia
- Opiekun Koła Naukowego Literaturoznawców „TEA PARTY”
Stopnie naukowe:
- 2010; doktorat w zakresie literaturoznawstwa;
Uniwersytet Śląski;
Tytuł pracy: „Disruptive Fluidity: The Modern Discourse of Body Boundaries”;
Promotor: Prof. zw. dr hab. Wojciech H. Kalaga, Uniwersytet Śląski / PAN;
Recenzenci: Prof. dr hab. Zbigniew Białas, Uniwersytet Śląski; Prof. dr hab. Mirosława Buchholtz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Grant promotorski Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- 2004; magisterium w zakresie kultury i literatury brytyjskiej i amerykańskiej;
Uniwersytet Śląski;
Tytuł pracy: „Woman and the Vampire: On Blurring Borders”;
Promotor: Prof. zw. dr hab. Wojciech H. Kalaga, Uniwersytet Śląski / PAN.
Dyscyplina naukowa:
- Literaturoznawstwo.
Katedra:
- Katedra Historii, Kultury i Literatury Krajów Angielskiego Obszaru Językowego
Zainteresowania badawcze:
- zagadnienia ucieleśnionej podmiotowości,
- związki pomiędzy traumą, oporem i wulnerabilnością w literaturze i sztuce eksplorującej cielesność oraz w teorii,
- relacje pomiędzy symbolicznym i semiotycznym w poezji i sztuce,
- feministyczne dyskursy macierzyństwa w teorii i sztuce.
Prowadzone zajęcia:
- Pisanie tekstów akademickich,
- Teksty popkultury,
- Projekt akademicki 2,
- Wstęp do literaturoznawstwa,
- Tłumaczenie tekstów o sztuce,
- Tożsamość kulturowa.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- Stypendystka Fulbrighta (Fulbright Slavic Award; Fulbright Visiting Scholar at School of Literatures, Cultural Studies, and Linguistics, University of Illinois, Chicago, 2020).
Członkostwo w Radach Naukowych czasopism:
- Przewodnicząca Rady Programowej Fundacji TA (promocja sztuki młodych artystek).
Wybrane wykłady gościnne:
- 2020; School of the Art Institute of Chicago, USA; dwa wykłady gościnne “Ashes and close-ups. Material traces of the Shoah in photography”;
- 2019; Uniwersytet Jagielloński, Kraków; wykład gościnny „Myśl dłoni. Malarstwo i trauma w sztuce Brachy Ettinger”;
- 2016; Global Center for Advanced Studies, USA; wykład gościnny “Revolting Bodies: Physiological Strategies of Feminist Resistance in Poland Today” w ramach seminarium Epistemology & Humanities I;
- 2014; York St John University, York, UK; wykład gościnny i seminarium “Place, Map and Knowledge in Olga Tokarczuk’s fiction” w ramach kursu Contemporary Writing;
- 2011 – 2013; Université Charles-de-Gaulle Lille 3, Francja; Seminarium dla doktornatów “On the construction of the body, private space and subjectivity”; Cultural Communication – wykłady gościnne i seminaria.
Najważniejsze publikacje:
Monografie:
- 2018; „Bracha L. Ettinger: Eurydice-Pieta”, red. Anna Chromik. Katowice: Muzeum Śląskie,
- 2012; „Disruptive Fluidity. The Poetics of the Pop-Cogito”. Frankfurt am Main, New York: Peter Lang Verlag
Artykuły:
- 2021; “Popioły i zbliżenia. Materialność śladów Zagłady w fotografii”, in: Er(r)go Teoria-Literatura-Kultura No 1 (2021).
- 2019; “Dotyk, rytm i współświadczenie : o afektywnym potencjale materialności i taktylności w twórczości Brachy Ettinger”, in: Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej;
- 2018; “Eurydice and Pieta, Fire and Water, Rescue and Evacuation: Traces of Trauma in Bracha L. Ettinger’s Art”, in: Bracha L. Ettinger, Eurydice – Pieta, ed. Anna Chromik. Katowice; Muzeum Śląskie;
- 2017; „Cielesna przyjemność formy: o rewolucyjnym języku poetyckim awangardy”, in: Anarchia i nowa sztuka. 100-lecie dadaizmu, ed. Małgorzata Kaźmierczak. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie,
- 2014; “Tender Fluid Machines”, in: Bodily Fluids. InterAlia. A Journal of Queer Studies #9 (2014) guest-edited by Kamillea Aghtan, Michael O’Rourke and Karin Sellberg, pp. 239-253.